Nya satsningar planeras på flygplatsen

Förutom att presentera nästa vinters stora resmål från Karlstad, Thailand, presenterade i dag flygplatsledningen sina framtidsplaner på att utveckla flygplatsen och området runt omkring.

– Vi stod inför ett vägval, att fortsätta som nu eller att satsa, och nu har både ägare och styrelse beslutat att vi ska satsa på att utveckla flygplatsen, säger Hans Wennerholm.

15 miljoner kronor har avsatts för att bland annat bygga ut landningsbanan med vändytor i båda ändar för att ge utrymme för större flygplan. Dels handlar det om fraktflyg, dels fler långdistanscharter.

Fler verksamheter

Karlstad Airport ska även bygga om flygplatsen och området runtomkring.

– Det handlar om att ge möjligheter för fler verksamheter att etablera sig här men också mer flyg, alltså hangarer och flygplatsnära verksamhet, och service av olika slag, säger Hans Wennerholm.

Enligt Wennerholm finns förfrågningar från olika företag om att etablera sig vid flygplatsen.

– Till exempel kan konsultverksamhet som är flygintensiv vara en kategori, service till flygplatsen en annan och det kan handla om verksamhet med koppling till den tekniska basen för ambulanshelikopter, säger han.

”Svängig flygtrafik”

Tanken är att bredda verksamheten på flygplatsen så att Karlstad Airport får en bredare bas att stå på.

– Flygtrafiken i sig är lite svängig. Vi vet inte från år till år vilken trafik vi kommer att ha utan det styrs ju av flygoperatörerna, säger Hans Wennerholm

På frågan om hur flygplatsledningen resonerar när det gäller miljöfrågan om det nu ska bli mer charterflyg och fraktflyg redogör Wennerholm för hur Karlstad Airport arbetar med miljöfrågor genom att via en fond köpa biobränsle till flygplan och att flygplatsens fordon på marken går på biodrivmedel, men han menar också att de stora, moderna flygplanen, påverkar miljön mindre.

– Thailandsflyget är ju ett exempel på hur man kan nyttja moderna plan som är så snälla mot miljön som möjligt och det är dessutom ett stort plan som gör att koldioxidutsläppet per passagerare blir relativt lågt, och att man reser från Karlstad istället för att sätta sig i en bil och köra till Arlanda är ju också ett sätt att minska miljöpåverkan, säger Wennerholm.